Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Matky se zrakovým postižením a jejich zkušenosti
Parkanová, Eva ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá problematikou mateřství žen se zrakovým postižením a možnými specifiky, jimiž se tato mateřská role vyznačuje. Cílem této práce je komparace dosud známých poznatků o nevidomém rodičovství s reálnými zkušenostmi konkrétních mnou oslovených matek se zrakovým postižením. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretickou část tvoří tři oddíly. První kapitola je v práci zařazena za účelem definování zrakového postižení a osvětlení specifik osobnostního vývoje nevidomého jedince, zaměřuje se na období adolescence a dospělosti. Druhá kapitola definuje rodičovství, nastiňuje čtenáři současný stav výzkumu tématu rodičovství jedinců se zrakovým postižením, uvádí zásadní specifika této rodičovské role a jeho dítěte. Třetí kapitola charakterizuje předsudky vůči lidem se zrakovým postižením, následně se pak blíže věnuje předsudkům vůči těmto ženám a matkám. Empirická část obsahuje poznatky z kvalitativní studie. Zvolenou metodou výzkumu byly polostrukturované rozhovory vedené se čtyřmi matkami se zrakovým postižením z Prahy, které byly později doslovně přepsány a analyzovány pomocí otevřeného kódování. Cílem tohoto výzkumu bylo zaznamenat zkušenosti respondentek se zrakovým postižením se svým mateřstvím a jeho prožíváním. Matky se zrakovým postižením...
Absolventky VŠ, jejich pracovní aspirace a představy o rodinném životě
Krucká, Zuzana ; Králová, Tereza (vedoucí práce) ; Surynek, Alois (oponent)
Tato práce se zabývá absolventkami vysokých škol, jejich pracovními aspiracemi a představami o rodinném životě. V teoretické části je nejprve nahlédnuto na vysokoškolské vzdělání českých žen z hlediska historického vývoje a také na současnou situaci v českém terciárním vzdělávání v souvislosti s počty studujících žen. Dále je věnována pozornost vzdělanostním aspiracím žen a jejich motivaci k vysokoškolskému studiu. Vysokou školu studentky obvykle ukončují během životního období, které je dle vývojové psychologie označováno jako mladá dospělost. Práce se tedy zabývá přechodem mladých lidí do dospělosti a popisuje specifika tohoto období z pohledu ženy. Mladí lidé především vstupují do pracovního života, přijímají svou novou pracovní roli a osamostatňují se od rodiny. Od ženy je také očekáváno, že se po ukončení studia stane matkou. Dnešní absolventky vysokých škol tedy musí velmi často řešit problém harmonizace jejich pracovní a mateřské role. V praktické části práce jsou předloženy názory čtyř mladých absolventek vysoké školy. Jejich postoj k naplňování úkolů tohoto životního období byl zjišťován prostřednictvím hloubkových rozhovorů. Ženy popisovaly především období studia vysoké školy a jejich motivaci ke studiu. Dalšími tématy rozhovoru byl moment ukončení studia a jejich vstup do pracovního života. Na závěr byl zjišťován průběh procesu osamostatňování se těchto žen od rodičů a představy o budování jejich vlastní rodiny, o jejich mateřské roli a možnostech sladění této role s jejich pracovními aspiracemi.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.